Szanowni Państwo!

W naszym podsumowaniu ubiegłego roku w polskiej sieci został nam jeszcze jeden ważny temat do omówienia - wydarzenia dotyczące katalogów internetowych. Kierunkowskazem do witryn o określonej tematyce były dla użytkowników polskich zasobów przede wszystkim katalogi dwóch najpopularniejszych portali: Onet.pl i Wirtualnej Polski.

Ranking katalogów internetowych tworzony jest według tej samej metodologii, która jest wykorzystywana przy obliczaniu rankingu wyszukiwarek. Pozycja katalogu w rankingu ustalana jest na podstawie średniej z udziału w wizytach rozpoczętych wejściem z katalogu na witrynach korzystających z badania gemiusTraffic. Dokładnie wyjaśniamy stosowaną metodologię na stronach serwisu Ranking.pl.

Według przyjętego przez nas wskaźnika, ulubionym katalogiem wybieranym przez internautów odwiedzających polskie zasoby pozostaje katalog Onet.pl. Jego udział w wizytach oscylował w ubiegłym roku wokół 40 proc. Szef działu Katalog i Wyszukiwarka Onet.pl, Marek Minakowski, komentuje ten wynik: Katalog Onet.pl spędził ostatni rok pracując ostro nad zwiększeniem atrakcyjności. Aktywnie śledzimy trendy w Wyszukiwarce, żeby dla najciekawszych tematów mieć odpowiadające im strony w Katalogu - podajemy takie rzeczy, jakich ludzie szukają (i to w lepszej formie, bo ręcznie przejrzane). Przykładem może być bijący rekordy popularności katalog stron erotycznych...

Jedną z najciekawszych zmian wprowadzonych w katalogu w 2003 r. było pojawienie się w połowie roku na stronie głównej portalu sekcji "Top 16 - czego szukają użytkownicy Wyszukiwarki Onet.pl". W sekcji pojawiają się kategorie katalogu odpowiadające najpopularniejszym zapytaniom do wyszukiwarki.

Rok 2003, a zwłaszcza jego ostatnie miesiące, były pomyślne również dla katalogu Wirtualnej Polski. Na początku roku udział katalogu w wizytach wynosił 28 proc., do maja obniżył się do 20 proc., ale od następnego miesiąca systematycznie wzrastał aż do blisko 30 proc. w chwili obecnej.

Łatwo zauważyć, że wzrost popularności katalogu rozpoczął się w chwili, kiedy portal wymienił silnik swojej wyszukiwarki, silnie zintegrowanej z katalogiem (na liście trafień wyszukiwarki w przypadku strony zamieszczonej w katalogu podawane są kategorie katalogu, w których ta strona się znajduje). Przypomnijmy, w maju 2003 Wirtualna Polska zrezygnowała z silnika FAST na rzecz polskiego NetSprinta.

Innym powodem, który mógł wpłynąć na zwiększający się udział katalogu w wizytach, było wprowadzanie w nim licznych nowości. Między innymi, dla początkujących użytkowników sieci redakcja stworzyła "Minikatalog", zawierający zbiór odnośników prowadzących do najważniejszych zdaniem redaktorów serwisów w polskim Internecie. Na głównej stronie katalogu oraz na podkategoriach powstały boksy okazjonalne, które prezentują odnośniki do stron związanych z aktualnymi i popularnymi wydarzeniami , np. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Jako boks została wyeksponowana również kategoria "Plany Miast", gromadząca interaktywne mapy miejscowości z całej Polski zamieszczone na oficjalnych stronach urzędów, gmin i firm kartograficznych.

Dwa wymienione katalogi zajmują łącznie w rankingu lwią część - blisko 70 proc. Kolejne pozycje w rankingu należą do katalogów portali Interia.pl i Gazeta.pl. Udział katalogu Interii zmniejszył się w ciągu roku z 15 proc. do 10 proc., udział katalogu portalu Gazeta.pl oscylował wokół 7 proc.

Warto wspomnieć o nowości wprowadzanej przez większość dużych katalogów w 2003 r., która odzwierciedla zjawisko uznawane za jedno z najważniejszych wydarzeń ubiegłego roku w ogóle - płatny Internet stał się rzeczywistością również w Polsce. Coraz więcej serwisów decydowało się na wprowadzenie opłat za korzystanie z treści, przykładowo internauci utracili darmowy dostęp do części zasobów Rzeczpospolitej On Line. Na scenie katalogów komercjalizacja polskiej sieci przejawiła się nową opcją, polegającą na odpłatnym dodaniu lub aktualizacji wpisu do katalogu na atrakcyjniejszych warunkach. Wprowadzały ją kolejno katalogi Interii, Hogi, WP, Onetu...

Niniejszym biuletynem zamykamy przegląd najważniejszych wydarzeń ubiegłego roku w polskiej sieci, a tym z Państwa, którzy chcieliby dowiedzieć się o Internecie 2003 jeszcze więcej, proponuję artykuł w serwisie Internet Standard, zawierający wypowiedzi ekspertów związanych z branżą internetową i telekomunikacyjną.

Miejmy nadzieje, że obecny rok okaże się dla polskiej sieci bogaty w interesujące i pomyślne wydarzenia - czego serdecznie życzę wszystkim Internautom.

Z pozdrowieniami,
Monika Niemirowska
Gemius SA
http://www.gemius.pl

Prezentowane dane dotyczą internautów odwiedzających polskie witryny. Podajemy oddzielne statystyki dotyczące użytkowników łączących się z obszaru Polski i z zagranicy oraz wspólne dla wszystkich użytkowników.
Dane pochodzą z badania gemiusTraffic: http://www.gemius.pl.

 
Aktualne oraz archiwalne informacje dostępne są również na stronie http://www.ranking.pl. W przypadku pytań, uwag, propozycji prosimy o kontakt przez e-mail: kontakt@ranking.pl - chętnie służymy wyjaśnieniami.

Zapraszam do zapoznania się z danymi z ostatniego tygodnia (13.I.2004 - 19.I.2004).
W tej edycji rankingu znajdują się następujące zestawienia:
  1. Systemy operacyjne
  2. Przeglądarki
  3. Rozdzielczości monitorów
  4. Głębia kolorów
  5. Województwa, z których łączą się internauci
  6. Państwa, z których łączą się internauci
  7. Wyszukiwarki-domeny
  8. Wyszukiwarki-silniki
  9. Katalogi
  10. Cookies
W nawiasie podana jest zmiana w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
 
Systemy operacyjne


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Windows XP
38.6%  (+0.3%)
50.8%  (+0.2%)
40.7%  (+0.4%)
2  Windows 98
37.8%  (-0.2%)
18.2%  (-0.3%)
34.4%  (-0.3%)
3  Windows 2000
10.8%   
18.0%  (+0.2%)
12.1%   
4  Windows ME
6.9%   
6.1%  (-0.1%)
6.7%  (-0.1%)
5  Windows NT
2.4%   
3.2%   
2.6%   
6  Windows 95
2.0%  (-0.1%)
1.0%   
1.9%   
7  Linux
1.0%   
0.7%   
0.9%   
8  MacOS X
0.3%   
1.3%   
0.5%   
9  MacOS
0.2%   
0.6%   
0.2%   
10  SunOS
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  5 632 336  1 044 207  6 882 088 

 
Przeglądarki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  MSIE 6.x
64.3%  (+0.2%)
74.7%  (+0.3%)
66.1%  (+0.3%)
2  MSIE 5.x
28.9%  (-0.2%)
17.9%  (-0.3%)
27.0%  (-0.3%)
3  Opera 7.x
2.1%   
1.2%   
2.0%   
4  Mozilla 1.x
1.4%   
1.1%   
1.3%   
5  MSIE 4.x
1.4%   
0.4%   
1.2%   
6  Netscape 7.x
0.4%   
1.4%   
0.6%   
7  Mac MSIE 5.x
0.2%   
1.2%   
0.4%   
8  Netscape 4.x
0.3%   
0.6%   
0.4%   
9  Firebird 0.x
0.3%   
0.6%   
0.3%   
10  Safari 0.x
0.1%   
0.4%   
0.2%   
11  Opera 6.x
0.2%   
0.2%   
0.2%   
12  Netscape 6.x
0.1%   
0.1%   
0.1%   
13  MSIE 3.x
0.1%   
0.0%   
0.1%   
14  Galeon 1.x
0.1%   
0.0%   
0.1%   
15  Mozilla 0.x
0.0%   
0.1%   
0.0%   
  próba: internautów  5 635 566  1 044 648  6 885 858 

 
Rozdzielczości


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  1024x768
57.1%   
61.6%  (+0.3%)
57.9%  (+0.1%)
2  800x600
37.4%   
27.9%  (-0.2%)
35.8%  (-0.1%)
3  1280x1024
4.2%   
8.7%   
5.0%   
4  640x480
1.0%   
0.8%   
1.0%   
5  1600x1200
0.3%   
1.0%   
0.4%   
  próba: internautów  5 516 961  1 006 259  6 723 111 

 
Głębia kolorów


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  32 bity
59.1%  (+0.1%)
63.1%  (-0.1%)
59.6%  (+0.1%)
2  16 bitów
32.6%   
28.3%  (-0.1%)
31.9%   
3  24 bity
6.5%  (-0.1%)
7.2%  (+0.1%)
6.7%  (-0.1%)
4  8 bitów
1.6%   
1.4%   
1.5%   
5  mono
0.2%   
0.1%   
0.2%   
  próba: internautów  5 515 495  1 005 336  6 720 698 

 
Województwa


  Internauci
z Polski
1  mazowieckie
18.7%  (+0.2%)
2  śląskie
12.8%  (+0.7%)
3  dolnośląskie
10.3%  (-0.4%)
4  małopolskie
10.0%  (+0.5%)
5  wielkopolskie
9.8%  (+0.3%)
6  pomorskie
6.9%  (+0.4%)
7  łódzkie
5.2%  (-0.3%)
8  lubelskie
4.7%  (+0.3%)
9  kujawsko-pomorskie
4.4%  (+0.1%)
10  zachodniopomorskie
3.8%  (+0.2%)
11  podkarpackie
3.6%  (-0.7%)
12  warmińsko-mazurskie
2.8%  (+0.1%)
13  lubuskie
2.0%  (-0.4%)
14  podlaskie
2.0%  (-0.3%)
15  opolskie
1.6%  (-0.3%)
16  świętokrzyskie
1.2%  (-0.3%)
  próba: internautów  3 871 988 

 
Państwa


  Internauci
z zagranicy
1  Stany Zjednoczone
26.6%  (+0.3%)
2  Niemcy
16.4%  (-0.3%)
3  Wielka Brytania
8.3%  (+0.1%)
4  Kanada
5.7%   
5  Francja
4.4%  (-0.1%)
6  Austria
3.7%   
7  Holandia
3.4%   
8  Włochy
3.1%   
9  Hiszpania
2.5%  (+0.1%)
10  Szwecja
2.5%   
11  Belgia
2.1%  (-0.1%)
12  Czechy
1.5%  (-0.1%)
13  Australia
1.2%   
14  Szwajcaria
1.2%   
15  Dania
1.2%   
  próba: internautów  1 045 705 

 
Wyszukiwarki-domeny


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  google.com
41.0%  (+0.6%)
52.0%  (+2.1%)
41.8%  (+0.7%)
2  onet.pl
27.4%  (+0.3%)
19.3%  (-0.6%)
26.4%  (+0.3%)
3  wp.pl
24.0%  (-0.7%)
12.8%  (-0.3%)
23.0%  (-0.6%)
4  msn.com
1.8%  (-0.2%)
4.0%  (-0.1%)
2.0%  (-0.2%)
5  szukacz.pl
2.0%  (-0.1%)
0.6%  (-0.3%)
1.9%  (-0.1%)
6  interia.pl
1.6%   
1.4%   
1.6%   
7  yahoo.com
0.4%  (+0.1%)
5.1%  (-0.2%)
1.1%  (+0.1%)
8  netsprint.pl
0.8%  (-0.1%)
0.6%   
0.7%  (-0.2%)
9  altavista.com
0.4%   
1.6%  (-0.6%)
0.5%  (-0.1%)
10  gooru.pl
0.2%  (+0.1%)
0.1%   
0.2%  (+0.1%)
11  emulti.pl
0.1%  (-0.1%)
0.2%  (+0.1%)
0.1%   
12  panoramafirm.com.pl
0.1%   
0.1%  (-0.1%)
0.1%   
13  aol.com
0.0%   
0.6%  (-0.1%)
0.1%   
14  alltheweb.com
0.0%   
0.2%   
0.1%   
15  gery.pl
0.1%  (+0.1%)
0.0%   
0.1%  (+0.1%)
16  hoga.pl
0.1%   
0.1%   
0.1%   
17  gazeta.pl
0.0%   
0.2%  (+0.1%)
0.0%   
18  polska.pl
0.0%   
0.4%  (-0.2%)
0.0%   
19  yandex.pl
0.0%   
0.1%   
0.0%   
20  overture.com
0.0%   
0.1%   
0.0%   
21  lycos.com
0.0%   
0.2%  (+0.1%)
0.0%   
22  wow.pl
0.0%   
0.1%  (+0.1%)
0.0%   

 
Wyszukiwarki-silniki


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  Google
41.7%  (+0.6%)
53.7%  (+1.9%)
42.7%  (+0.7%)
2  Inktomi
28.3%  (+0.2%)
19.9%  (-0.7%)
27.4%  (+0.2%)
3  NetSprint
24.9%  (-0.9%)
14.0%  (+0.1%)
23.9%  (-0.8%)
4  MSN
1.8%  (-0.2%)
4.1%  (-0.2%)
2.1%  (-0.2%)
5  Szukacz
2.1%   
0.6%  (-0.3%)
2.0%   
6  Yahoo
0.5%  (+0.1%)
5.2%  (-0.2%)
1.1%  (+0.1%)
7  Altavista
0.4%   
1.9%  (-0.5%)
0.6%   
8  Gooru
0.2%  (+0.1%)
0.1%   
0.2%  (+0.1%)
9  Fast
0.0%   
0.5%   
0.1%   
10  Yandex
0.0%   
0.1%   
0.0%   

 
Katalogi


  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  katalog.onet.pl
38.7%  (+0.1%)
34.3%  (-0.3%)
38.3%  (-0.1%)
2  katalog.wp.pl
29.4%  (-0.6%)
23.3%  (+0.8%)
29.3%  (-0.1%)
3  interia.pl
9.7%  (+0.5%)
8.8%  (+1.4%)
9.5%  (+0.4%)
4  gazeta.pl
5.7%  (-0.3%)
10.2%  (-1.2%)
5.9%  (-0.3%)
5  directory.google.com
3.1%  (-0.4%)
6.1%  (-0.8%)
3.4%  (-0.5%)
6  katalog.republika.pl
2.6%  (+0.2%)
1.3%  (-0.8%)
2.5%  (+0.1%)
7  start5.com
1.8%  (+0.1%)
2.4%  (+0.3%)
1.8%  (+0.1%)
8  dmoz.org
1.6%  (+0.3%)
3.3%  (+1.2%)
1.7%  (+0.3%)
9  katalog.hoga.pl
1.7%  (+0.2%)
1.0%  (-0.1%)
1.7%  (+0.1%)
10  panoramafirm.com.pl
0.9%   
0.6%  (+0.2%)
0.9%   
11  katalog.wow.pl
0.7%   
1.1%  (+0.1%)
0.7%   
12  katalog.gery.pl
0.7%   
0.5%  (+0.1%)
0.7%   
13  polska.pl
0.4%  (+0.1%)
1.8%  (+0.1%)
0.5%  (+0.1%)
14  ksi.bajo.pl
0.5%  (+0.1%)
0.2%  (+0.1%)
0.5%  (+0.1%)
15  www.polonia.net
0.3%  (-0.1%)
0.9%  (-0.2%)
0.4%   

 
Cookies


Zestawienie określa procent odsłon, dokonywanych przez użytkowników akceptujących bądź odrzucających cookies.

  Internauci
z Polski
Internauci
z zagranicy
Wszyscy
internauci
1  akceptacja cookies
98.8%   
97.5%   
98.8%   
2  odrzucenie cookies
1.2%   
2.5%   
1.2%   
 
 

Wykorzystanie powyższych materiałów w jakikolwiek sposób bez podania źródła: nazwy firmy oraz odnośnika do serwisu ranking.pl jest zabronione.

Definicje:
Odsłona - zdarzenie polegające na obejrzeniu strony; wywołanie strony.

Użytkownik - odwiedzający witrynę internauta, rozpoznawany na podstawie nadanego przeglądarce cookie.
Więcej >>

Szczegółowe informacje o sposobie obliczania rankingów dostępne są w serwisie ranking.pl